vrijdag, augustus 12, 2005

dubieuze titels uit een vlaamse doos

Er zijn van die dagen…..en dit is er 1 van.
Ik werd vanochtend wakker met een bonzende hoofdpijn en de pijn heeft mij niet verlaten.
Daarom heb ik maar afgezien van mijn oorspronkelijke plan: zon, zee en strand en overgegaan op plan B: in bed, met airco aan.
Ik had in de logeerkamer nog een doos met boeken staan die ik gekregen had van een vlaamse collega. Al bij ontvangst van de doos had ik mijn twijfels betreffende de kwaliteit van de boekjes. Het waren allemaal drukken uit eind jaren 50, begin 60 met zeer dubieuze titels.
Met de doos boeken naast mij ben ik het net opgegaan en over de schrijvers wat opgezocht. Uit de gehele zooi heb ik er 5 gehaald die ik wellicht ooit nog eens zal lezen:
Nevil Shute – De droom van Ross
Gaston Durnez –Duizend kussen voor iedereen
Frans Depeuter – De hand aan jezelf
R. Vercel – Je moeder of vader (vreselijke titel)
Axel Munthe – De geschiedenis van San Michele
Deze laatste lijkt me waarachtig nog boeiend ook, en overigens ook een mooie band en lettertype.
Axel Munthe
aus Wikipedia, der freien Enzyklopädie
Axel Martin Fredrik Munthe (*
31. Oktober 1857 in Oskarshamn, Schweden; † 11. Februar 1949 in Stockholm; alias Puck Munthe) war ein schwedischer Arzt und Autor.
Axel Munthe wurde 1857 als Sohn eines Apothekers geboren. Er studierte Medizin in
Uppsala, Montpellier und Paris.
Ab 1880 begann er als Arzt in Paris und
Rom zu praktizieren. Im Laufe der Jahre wirkte er noch in Neapel, London und Stockholm. Während seiner Studienjahre in Paris beeindruckten ihn besonders die Arbeiten Jean-Martin Charcots. Auch in späteren Jahren galt sein besonderes fachliches Interesse der Psychiatrie. Sein beruflicher Werdegang weist äußerlich etliche Brüche auf. So arbeitete er teilweise als Arzt für die untersten Bevölkerungsschichten, während er gleichzeitig oder kurz darauf eine Modearztpraxis betrieb. In Rom richtete er seine Praxis beispielsweise in einem Haus an der Spanischen Treppe ein, das zuvor u. a. von John Keats bewohnt worden war. Seit 1908 war Munthe Leibarzt der schwedischen Königin Viktoria (geb. Prinzessin von Baden).
International bekannt wurde Axel Munthe durch seine Erinnerungen "
Das Buch von San Michele", die der Kritik große Schwierigkeiten bereiteten, da sich Biographisches mit Phantastischem bis zur Untrennbarkeit vermischte. Der Titel des Buches bezieht sich auf seine Villa San Michele in Anacapri auf der Insel Capri.
Er starb am
11. Februar 1949 in einem Seitenflügel des königlichen Schlosses in Stockholm.

Gisteren heb ik het boekje ‘Nederlandse literatuur in een notendop’ van Annette Portegies en Ron Rijghard uitgelezen. Ik had het boekje nog in Nederland voor vertrek (tijdens de boekenweek) voor een paar euro’s aangeschaft.
Het is een zeer informatief boekje, maar alleen geschikt voor degenen die werkelijk geïnteresseerd zijn in literatuurgeschiedenis.
In de 126 pagina’s staan namelijk wel erg veel feiten gepropt waardoor het niet vloeiend meer leest.

Geen opmerkingen: