dinsdag, september 05, 2006

Boekrecensies, wat heb je eraan?


Ik las onlangs de recensie van Ezra Cohen op literatuurweblog over een boek van Arjen Lubach en enkele verhitte commentaren die daarop volgden.
Ben ik nu de enige die vindt dat een boekrecensie zeer persoonsgebonden is?
Literatuur is een kunstvorm en wat jou raakt kan mij compleet koud laten. Ik ga uit van één basisvereiste met betrekking tot een geschreven boek: het is niet belabberd geschreven (en ook hierover kunnen uiteraard de meningen verschillen, maar ik ga er toch een beetje vanuit dat een beetje recensent al na een bladzijde, misschien zelfs na enkele zinnen slechte schrift eruit haalt).
Verdere be(of ver-)oordeling van het boek komen neer op smaak. Ligt het genre je? (Ik houd zelf niet zo van detectives en thrillers). De stijl, de woordkeuze, past het bij je? Boeien de onderwerpen je? Pakt het boek je?
Een pragmaticus zal wellicht een vernietigende recensie schrijven over een boek waarin romantiek hoogtij viert. Magisch-realisme zal waarschijnlijk niet besteed zijn aan een broodnuchter persoon met geen enkele hang naar spiritualiteit. Wil dat zeggen dat het geen goed boek is? Nee, toch?
Ikzelf kwam met geen mogelijkheid door Mulisch zijn ‘Ontdekking van de hemel’ en Kerouacs ‘On the road’. Zijn dit dan slechte boeken? Nou, eigenlijk wel ja, maar het mooie van literatuur (en kunst algemeen) is dat mijn buurman een andere mening hierover kan en mag hebben. Ik hoef hem dan niet meer serieus te nemen, maar dit terzijde.
Wat heb je dan aan recensies wanneer deze persoonsgebonden zijn?

De kunst is om recensenten te vinden die jouw smaak delen; En dat is nu het mooie van webloggen. Ik heb een aantal boekenbloggers gevonden die –wat boeken betreft- gelijkgestemde zielen zijn en wiens tips voor mij werkelijk waardevol zijn. Ik lees graag recensies en ik probeer door de regels heen te lezen om eruit te kunnen halen wat mij zal aanspreken. Ook een minder positieve recensie kan door bepaalde steekwoorden mijn aandacht trekken.
Met boeken is het eigenlijk net als met mensen: ze moeten je aanspreken en ze moeten je liggen. Soms is het liefde op het eerste gezicht, maar we vallen heus niet allemaal op hetzelfde type.
Gelukkig maar.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Snedig ontleed en doordacht. With compliments, Ezra Cohen

Anoniem zei

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Anoniem zei

prachtige gedachten, die had ikzelf ook al eens verwoord ongeveer.
is de pit er een beetje uit biblo? je komt nooit meer bij mij? alles wel goed? (hoe is het met de kakkerlakken?)

Bibliofilos zei

literatuuraire, ik heb onlangs je link vernieuwd naar je huidige site. De pit eruit? Welnee!Maar wanneer je als hostess op Kreta werkt heb je in het hoogseizoen weinig tijd voor nuttige zaken zoals boeken. Het begint gelukkig weer een beetje te kalmeren dus ik verwacht weer meer tijd (en inspiratie) te hebben voor deze blog.